Článek
Mladším ročníkům jméno tohoto umělce možná nic neříká, a tak je nejvyšší čas to napravit. Frank Towen (27. 10. 1912 – 27. 12. 1991) byl legendární choreograf, tanečník a kreativní tvůrce moderního tance, kterého nám záviděli i ve světě.
A právě on zasvětil do tance naše největší pop hvězdy – lekce u něj brali Karel Gott (†80), Jiří Korn (72), Václav Neckář (78), Josef Laufer (82), Jana Kratochvílová (69), duo Kamélie nebo dívčí vokální skupina Jezinky. Stavěl také choreografie a stepařská čísla Heleně Vondráčkové (74), například k jejím písním Miláčku a Tentokrát se budu smát já.
S knírkem a v roláku
Frank Towen (vlastním jménem František Novotný) na pódiu vždy vynikal, a to nejen díky svému pohybovému talentu.
Působivý byl i jeho styl, jehož součástí byl knírek, jednu dobu i delší vlasy, a téměř vždy černý rolák. Ačkoli vystudoval obchodní akademii a řadu let působil jako magistrátní úředník, jeho srdce patřilo vždy tanci. Towenovým velkým vzorem byl slavný americký tanečník, choreograf a herec Fred Astaire (†88).
Vychoval taneční mistry
Ve 30. letech se ještě pod jménem Novotný věnoval společenskému tanci, kde patřil ke špičce. Však také se svou první ženou Annou Romlerovou získal na domácích a zahraničních soutěžích několik desítek významných cen, tehdy ale jako amatér. V pražském Amatérském taneční klubu pak působil jako trenér a mnoho jeho žáků se stalo tanečními mistry.
Neustále v jednom kole
Na profesionální dráhu se vydal až z donucení během druhé světové války. Po ní prošel velkým množstvím angažmá: karlínskou operetou, Hudebním divadlem v Nuslích, Hudební artistickou ústřednou, vystupoval také v estrádních programech s big bandy Karla Vlacha či Gustava Broma, často po boku americké tanečnice Jacquelin Ward, která tehdy žila v Praze.
Kvůli zahraničí a z lásky k americkým kořenům stepu přijal jméno Frank Towen. A byl pořád v jednom kole: trénoval artisty, vyučoval step a jako baletního mistra si ho zvaly nejen kabarety a divadla po celé Evropě (se svou taneční skupinou působil koncem 60. let i v Bukurešti a ve Vídni), ale také televizní studia – pomáhal například při přípravě programů zábavního a revuálního pořadu východoněmecké televize Ein Kessel Buntes, který vysílala i Čs. televize.
Towen spolupracoval také s naším filmem a televizí, kromě toho připravoval choreografie módních přehlídek, což jsme mohli vidět v nedávno odvysílané kriminálce Černá punčocha (1986), která se odehrává v prostředí módního byznysu. Byl rovněž autorem tanečních programů pro známé pražské revuální podniky, jako byly Alhambra nebo Varieté Praga.
Zasedal pochopitelně i v porotách soutěží společenského tance a stepu, o tanci přednášel a psal. Jeho záběr byl neskutečně široký: byl to nesmírně pilný člověk, který pracoval s plným nasazením i dvanáct hodin denně.
Bez tance jako ryba bez vody
Ve výčtu jeho aktivit je třeba také zmínit taneční kurzy pro dospělé a děti, které vedl dvacet let v pražském Klicperově divadle. Zde se seznámil se svou druhou ženou Evženií Tomkovou-Towenovou. Po sérii infarktů, po nichž se jeho zdravotní stav výrazně zhoršil, musel v roce 1988 profesionální dráhu definitivně ukončit. Život bez tance ho ale vůbec netěšil. Velkou oporou mu byla právě manželka, která ho držela nad vodou, a po boku mu stála věrně až do jeho smrti.