Článek
Když do československých kin poprvé vtrhla skupina pěti neschopných, praštěných, ale dobrosrdečných povalečů, málokdo z diváků si uvědomoval, že vlastně kouká na francouzskou hudební skupinu Les Charlots.
Ta se utvářela v 60. letech minulého století a postupně se začínala objevovat v televizních komických scénkách. Koneckonců charlot je francouzský slangový výraz pro šaška či klauna. Spíš však šlo o odkaz na geniálního anglického herce, režiséra a scenáristu Charlieho Chaplina, jenž byl ve Francii obecně nazýván Charlot.
Přesto je magazín Rolling Stone roku 1968 označil ze nejlepší francouzské rockové hudebníky. Ač neherci, komediálně to rozbalili ve filmu Blázniví bažanti (1971), který Televize Seznam odvysílá v pátek 7. února od 20.10.
Klasika ztřeštěného humoru
Jde o bláznivý příběh party pěti mladíků zakládajících rockovou skupinu, jejíž slibně se rozvíjející kariéru přeruší povolávací rozkazy. Ocitají se před branami kasáren a tam začíná vojenské dobrodružství. Charlots kladli důraz na fyzické a vizuální gagy, absurditu, potrhlost, anarchii. Všichni členové vystupovali v rolích smolařských, praštěných, ale dobrosrdečných flákačů, kteří odolávají tlaku autorit a dodržování konvencí. Nemají chuť zařadit se mezi seriózní občany.
Scénář napsal a režie se ujal Claud Zidi, který si uvědomoval narůstající popularitu a zjevný komediální potenciál muzikantů. Proto se režijně pustil i do řady dalších „bažantích“ filmů. Pochopil, jak s Les Charlots pracovat, aby výsledek dobře fungoval. Pro něj samotného tato spolupráce znamenala začátek velmi úspěšné filmařské kariéry.
Když jeden gag střídá druhý
Bažanti v plném počtu – Jean-Guy Fechner, Gérard Filippelli, Luis Rego, Gérard Rinaldi a Jean Sarrus – a v plné síle. Komedií prolíná jejich muzika, hudební vystoupení skvěle dokumentují tehdejší moderní kulturu. O děj zas až tak moc nejde, spíš o gagy, jejichž kvalita je různorodá. Scénky z vojenského prostředí, dotahované do nejvyššího stupně absurdity, tehdy bavily především mužské osazenstvo kin.
Situační humor téhle pětice jsme mohli v Bláznivých bažantech vidět naposledy v její kompletní sestavě. Ještě před premiérou roku 1971 skupinu opustil Luis Rego, který měl pocit, že nemá mezi ostatními dost prostoru. Šlo o přátelský odchod, následující Regova kariéra byla také úspěšná, přesto později herec, komik a hudebník vyjádřil nad svým rozhodnutím lítost.