Článek
Jak by vypadal svět, kdyby se přestaly rodit děti? Tak o tom vypovídá apokalyptické sci-fi drama Potomci lidí režiséra Alfonsa Cuaróna. Film provázela jedna komplikace za druhou a režiséra málem stál kariéru. Postupem času se ale z filmu stal kultovní snímek a kritiky jej zařadily mezi nejlepší filmové počiny 21. století.
Mexický režisér Alfonso Cuarón si získal mezinárodní uznání filmem Mexická jízda a svůj talent potvrdil i snímkem Harry Potter a vězeň z Azkabanu. Do dobrodružného sci-fi Potomci lidí, které 22. listopadu ve 22:30 uvede Televize Seznam, se mu zpočátku vůbec nechtělo, postupem času ho ale začalo lákat víc a víc.
Nakonec na nabídku kývl, měl ale své podmínky. Do hlavní role chtěl obsadit zatím neokoukanou tvář, nechtěl žádnou prvoplánovou hollywoodskou star. Vybral si proto velmi nadaného a respektovaného Cliva Owena, který za sebou už měl zkušenosti s velkofilmy, ale nebyl vyloženě zářící hvězdou amerického filmového průmyslu. A dobře udělal. Owen ve snímku naprosto exceluje. I díky němu získal film hned několik nominací na Oscara.
V Potomcích lidí ztvárňuje londýnského úředníka Thea Farona, osamělého outsidera, z kterého se stává hrdina chránící mladičkou černošku Kee. Hlavním důvodem je, že Kee je těhotná. Má obavu o své dítě. Na světě se totiž už osmnáct let nerodí děti. Stejně jako okolní svět i ten náš je zničen válkami, nemocemi, ekologickými katastrofami a energetickými krizemi. Celá Země se proměnila v totalitní stát, který postavil nelegální imigranty mimo zákon. Hlavním motivem filmu je tak přežití v postapokalyptickém světě plném násilí a strachu o holý život.
Režisér křičel stop, herci ale hráli dál
Přípravy na natáčení byly zdlouhavé. Režisér chtěl dosáhnout dokonalého díla s velmi komplikovanými záběry. Jedna z ikonických scén filmu, kdy jsou hlavní hrdinové napadeni v autě, se připravovala dlouhých dvanáct dní. Nakonec byl vybrán až úplně poslední záběr, ale i ten byl málem zmařen. Cuarón chtěl totiž scénu zastavit, protože si všiml, že jeden z herců je opravdu zraněný. Ostatní herci však režisérský pokyn nerespektovali a točilo se dál. Záběr tak získal na autenticitě a herci ze sebe dostali to nejlepší.
Dokud netekla krev
Snímek Potomci lidí je typický dlouhými, jakoby nesestříhanými, záběry. Právě díky tomu diváka film naprosto pohltí. Tato metoda podtrhuje dramatickou atmosféru. Jeden z nejpůsobivějších záběrů má dokonce dlouhých šest minut. Scénu, kdy je hlavní hrdina Theo a Kee pod palbou, bylo nutné natočit na jeden pokus. Vyžadovala tak naprostou souhru všech účastníků na place, souznění mezi herci, kaskadéry, kameramany a celým štábem. V jednu chvíli se ale na čočku kamery dostala krev. Režisér i kameraman se rozhodli točit dál a až následně vyhodnotit výsledek. A byli nadšení. Získali autenticky působící záběry, které diváka naprosto ohromí.
Nakonec bez Oscara
Jak už bylo řečeno, snímek Potomci lidí vznikal za náročných podmínek. Ve finále se ani nezaplatil. Získal sice několik nominací na Oscara, včetně nominací za nejlepší scénář a kameru, ale ani v jedné kategorii nakonec neuspěl. To mnozí dodnes považují za velkou křivdu. Film se však časem dočkal uznání jako kultovní klasika, která se zařadila mezi nejsilnější díla moderní kinematografie. Připomenout si ho můžete v pátek 22. listopadu na Televizi Seznam.