Článek
Na titulcích italského osmdesátkového kasovního trháku Nástrahy velkoměsta (1984) se objevují jména hned dvou režisérů: Franca Castellana a Giuseppe Moccii. Hlavního hrdinu má ale film jen jednoho. Dobrosrdečného venkovana Artemia v podání Renata Pozzetta (84). I díky němu si film po své československé premiéře v roce 1987 vysloužil srovnání s podobně kultovní tuzemskou komedií Jáchyme, hoď ho do stroje.
Luděk Sobota jako František Koudelka dorazil za pražskou tetičkou, penzistkou a kynoložkou, hromadnou dopravou. Jeho italský protějšek se vydal za svým milánským příbuzným Severinem, který je povoláním zloděj, rovnou na traktoru. Koudelku do města přivedla perspektiva práce v prestižním autoservisu, Artemia vyhnala z rodné vsi nuda. Největší zábavu tam totiž představovalo zírání na projíždějící vlak.
Scéna, kdy lidé z vesnice sedí a dívají se na soupravu, se mimochodem stala natolik kultovní, že někteří filmoví nadšenci založili klub a jednou ročně se scházejí na místě natáčení označeném pamětní deskou, sedí a čekají… Bývá jich až 500. Setkání se často osobně účastní i Renato Pozzetto, který tam opakuje gagy z filmu. Kdybyste se chtěli přidat, tady je adresa: Via Cacciatori 21, Sairano, Itálie.
Aby bylo srovnání s Jáchymem kompletní, Artemio stejně jako František se ve velkoměstě zamiluje. Jeho vyvolená se jmenuje Angela a patří k obětem zloděje Severina. Nezkažený venkovský prosťáček jí ale lup vrátí… Srovnávat můžete ostatně i vy sami, film odvysílá v pátek 25. 4. ve 20.10 Televize Seznam.
Filmová hvězda, co nechodí do kina
Renato Pozzetto se narodil 14.července 1940 v obci Laveno-Mombello v provincii Varese v italském regionu Lombardie, který se nachází asi 60 km severozápadně od Milána. První herecké zkušenosti získával v milánských kabaretech. Jeho kariéra se ale doopravdy rozběhla, když se dal dohromady se svým vrstevníkem Cochi Ponzonim. Společně vytvořili nový druh absurdního humoru, který zesměšňoval zvyky Italů a mnohým z nich pomohl naučit se dělat si legraci ze sebe samotného.
Dvojice se brzy dostala i před televizní kamery. Renatova filmová kariéra datovaná od poloviny 80. let ale už byla zase sólová. Debutoval ve filmu Per amale Ofelia, kde uplatnil svá nenapodobitelná gesta a výrazy obličeje. Stal se populárním filmovým komikem a jeho styl humoru se přiřadil ke klasickým rysům typické italské komedie.
Ale jaký vztah k filmu měl Renato Pozzetto opravdu? V jednom z rozhovorů se svěřil, že ač je to možná u herce divné, nechodí do kina a ani do něj nikdy nechodil…