Článek
Tato překrásná dáma patřila k našim nejoblíbenějším herečkám. Květě Fialové (†88), od jejíhož úmrtí uplynulo nedávno pět let, to slušelo jak na divadelních prknech, tak před kamerou. Její nejznámější filmovou rolí je bezesporu „arizonská pěnice“ Tornado Lou ve slavné parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964), a to i přesto, že pěvecky ji zastoupila zpěvačka Yvetta Simonová (93). Nezapomenutelných postav ale ztvárnila herečka během kariéry pochopitelně mnohem víc.
Připomeňme například krásnou a poněkud tajemnou Clarence Hamiltonovou z další skvělé parodie Fantom Morrisvillu (1966), protřelou andělíčkářku Dragičovou z kriminálky Partie krásného dragouna (1970) či roztržitou hraběnku Thunovou z komedie Adéla ještě nevečeřela (1977); z divadelních postav pak rozkošně podivínskou Maude ze hry Harold a Maude, za jejíž ztvárnění byla herečka právem oceněna Thálií.
Fialová hrála zpočátku nejrůznější krásné osudové ženy, kterým leží muži u nohou, v pokročilejším věku ztvárňovala především záhadné a často i dost výstřední postavy, což jejímu naturelu vyloženě vyhovovalo.
Raději márnici než sex
Svého času se o ní mluvilo jako o české Elizabeth Taylor, ale na rozdíl od hollywoodské hvězdy se Květa Fialová vyhýbala mužům obloukem. Ačkoli natočila i pár choulostivých milostných scén, v osobním životě nastavila pánům jasné mantinely – žádný sex!
Byla sice dvakrát vdaná: poprvé za dramaturga českobudějovického divadla Jiřího Joska, podruhé pak za režiséra Pavla Hášu (†80), ale v prvním manželství se před postelovými hrátkami zavřela nakonec raději v márnici. Ve druhém došlo na sex jenom kvůli početí dcery Zuzany. Manžel byl naštěstí natolik chápavý, že nezájem své ženy o sex toleroval a měl pro ni pochopení. „Celých dvaapadesát let se obětoval,“ přiznala herečka, jejíž manželství trvalo až do Hášovy smrti v roce 2009.
S pistolí u spánku…
„No, muži jsou takový zvoraný poddruh. Oni za to nemůžou, víte, protože oni přemýšlejí jinou částí těla než ženský,“ říkávala Fialová o silnějším pohlaví. Důvod, proč odmítala fyzické sblížení, byl bohužel velmi prostý.
Jako patnáctiletou ji při osvobozování Československa znásilnili dva sovětští vojáci. Drželi jí revolver u hlavy a dali jí na vybranou – buď jim bude po vůli, nebo zemře. Oba se na ní vystřídali a není divu, že ze sexuálního kontaktu měla pak doživotní trauma.
V obálce s hákovým křížem
K jejímu mládí se váže ještě jedna méně známá historka. Budoucí herečka vyrůstala od narození v české rodině na Slovensku, ale na konci 30. let je odtud vyhnali zpět do Čech. Pod tíhou obav z budoucnosti napsala tehdy malá Květa dopis Adolfu Hitlerovi, ve kterém se ho ptala, zda má také rád české děti.
A, světe, div se – přišla jí odpověď. Nacistický pohlavár jí odepsal, že má české děti rád a do obálky s hákovým křížem vložil i svou podepsanou fotografii. To byl tedy opravdu dáreček…
Nebeská bytost
Hereččin otec se hlásil k evangelické víře a maminka vyznávala buddhismus, který byl u nás svého času naprosto ojedinělý. Byl ale zřejmě důvodem, proč se z Fialové stala v pozdějším věku jakoby éterická, ale v každém případě nesmírně pozitivní dáma, která byla smířena nejen s během života a přibývajícími léty, ale i se všemi neduhy, které s sebou seniorský věk nese. Smrti se proto nebála a do jiného stavu vědomí přešla jistě v míru.