Hlavní obsah
Článek

Pokud patříte k milovníkům starých českých detektivek, nenechte si na ČT1 ujít film 105% alibi z roku 1959. Kriminalisté – kapitán Tůma a nadporučík Líbal – v podání Karla Högera (†67) a Josefa Beka (†76) v něm budou nejen pátrat po vrahovi, ale také zjišťovat, kdo stojí za krádeží výherního losu a pokusem zaretušovat velké manko. Odhalit pachatele ale nebude nic jednoduchého, protože všichni podezřelí se ohánějí neprůstřelným alibi. Čisté svědomí přitom nemá nikdo.

Jde o první z volné trilogie detektivek (oba vyšetřovatelé se pak objevili ještě v příbězích Kde alibi nestačí z r. 1961 a Alibi na vodě z r. 1965), které ve své době patřily k nadprůměrným filmařským počinům. Detektivní žánr byl totiž po roce 1948 v naší kinematografii nežádoucí – a to kvůli svým angloamerickým kořenům. Diváci, kteří chtěli na stříbrném plátně zhlédnout něco napínavého, museli vzít zavděk ideologicky zaměřenými špionážními filmy o nepřátelích státu. Detektivky začaly být brány na milost až na konci 50. let, o čemž svědčí právě film 105% alibi.

Hvězdné obsazení

Vyšetřovatelé v něm řeší vraždu starého účetního revizora Zelinky z podniku Restaurace a jídelny, který byl nalezen mrtev s rozřezanou tepnou na ruce, a okraden o los s hlavní výhrou v podobě osobního automobilu. Z vraždy jsou podezřelí dva mladíci, kteří s ním v kritický večer popíjeli a byli s ním viděni naposled…

Roli zavražděného revizora ztvárnil přesvědčivě Eduard Kohout (†87), podezřelé mladíky Josef Vinklář (†76) a Otto Lackovič (†80) a protřelého číšníka s nevinnou tváří Vladimír Menšík (†58). V menší roli Zelinkovy dcery se ve filmu objevila i tehdy pětadvacetiletá Jana Štěpánková (†84).

Představitelé obou hlavních hrdinů Höger s Bekem vytvořili ve filmu dokonale se doplňující protipóly. Zatímco kapitán Tůma je usedlý a má rád svůj klid, Líbal je bezprostřední živel. Často se vzájemně špičkují, a jejich humor tak odlehčuje dramatičnost příběhu, který rozplétají. Oba sympatičtí kriminalisté jdou po důkazech postupně a vyvozují závěry dostatečně pomalu, aby s nimi diváci stačili držet tempo, a mohli se tak nepřímo zapojit do vyšetřování. A práci jim usnadňuje i skutečnost, že případ není přehnaně zamotaný a komplikovaný.

Film „skousla“ i dobová kritika

Detektivku natočil režisér Vladimír Čech (†77), který u filmu začínal jako herec rolí studenta Čermáka v dramatu Před maturitou (1932). Jeho režijním celovečerním debutem se stala divácky mimořádně úspěšná Divá Bára (1949), která si získala proslulost i ve světě.

Ale zpět k jeho 105% alibi – film se kupodivu líbil i dobové kritice, která o něm psala jako o „zdařilé snaze vytvořit socialistickou filmovou detektivku“. Možná i proto, že Tůma a Líbal v ní nebyli vykresleni jako neomylní hrdinové s geniálními dedukčními schopnostmi jako jejich angloameričtí kolegové.

Byli to úplně obyčejní lidé, se kterými se mohla ztotožnit většina diváků. Většina interiérových scén vznikla v hostivařských ateliérech, část pak na Barrandově. Scéna na chatě se točila na Slapské přehradě. Záběry z továrny byly pořízeny v Králově Dvoře a z ulic v Hradci Králové.

Náklady na výrobu filmu činily 2,5 milionu korun. V kinech se hrál 14 a půl týdne a přišlo se na něj podívat bezmála 1,43 milionu diváků. A i když ho trochu poznamenal zub času, určitě stojí za vidění i víc než 60 let po natočení.

2
fotky
Související témata:

Další články

Načítám