Článek
Pražská periferie, místní galerka, krásná Fróny a tvrdohlavý detektiv Čadek, který trpělivě rozmotává zločin vraždy. Divácky dodnes oblíbená detektivka 13. revír (1946), která poskytla první velkou filmovou příležitost herečce Daně Medřické (†62), se přitom rodila ve velkých bolestech.
Strach z gestapa?
O adaptaci románu Eduarda Fikera Zinková cesta projevil nejdřív zájem Otakar Vávra (†100), ale nakonec jej s dramaturgy odmítl. Na přelomu let 1944/1945 začal námět zpracovávat režisér J. A. Holman (†79), který do hlavní ženské role prostitutky Fróny počítal původně s Vlastou Matulovou (†70), a postavu inspektora Čadka svěřil Zdeňku Štěpánkovi (†71).
Točit se začalo v březnu 1945, jenže po pouhých dvou natáčecích dnech Holman projekt opustil – říkalo se, že utekl na Slovensko, když gestapo odhalilo ilegální skupinu, do které byl zapojen.
Nebo spor s Nedbalem?
Jiné vysvětlení Holmanova odchodu ale ve svých vzpomínkách podal Jaroslav Marvan (†72). Režisér podle něj odešel kvůli neshodám s herci. Marvan také popsal, co se stalo. Komisaře Baráka hrál Miloš Nedbal (†76), jehož postava si měla v jedné scéně pohrávat s tužkami na kancelářském stole a odříkávat text.
Holman scénu opakoval nejméně dvacetkrát a pořád se mu na ní něco nelíbilo. To bylo dost s podivem, protože zrovna Nedbal byl Pan herec. Nakonec se záběr nenatočil, přestože tvůrcům zabral skoro celé odpoledne. Herci pak podali stížnost, že se takhle nedá pracovat a Holman natáčení vzdal.
Aby se vlk nažral…
Režijní taktovku po něm převzal Martin Frič (†66) a s jeho příchodem se částečně změnilo i obsazení. Zdeňka Štěpánka vystřídal Jaroslav Marvan, kterého v roli detektiva Drabocha nahradil Vladimír Řepa (†56).
Jak známo, roli Fróny získala Lída Baarová (†86) – tvůrcům šlo o to, aby se „německý vlk nažral a česká koza zůstala celá“. Jenže v té době bylo již zřejmé, že válka brzy skončí. A protože Baarová byla veřejností považována za kolaborantku, tvůrci správně předpokládali, že po osvobození by měl film v kinech utrum.
Odmítnout Baarovou ale také nešlo, protože Němci byli pořád ještě u moci. Téměř bezvýchodnou situaci vyřešili filmaři šalamounsky. Scény, v nichž Baarová neúčinkovala, se točily na filmový pás, scény s Fróny snímal kameraman Jan Stallich (†66) pouze naoko, bez materiálu v kameře.
Frič už tehdy počítal, že scény s hlavní hrdinkou dotočí s vycházející hvězdou Danou Medřickou. Baarová tak neměla ani tušení, že hraje vlastně pánubohu do oken, ale některé záběry s ní, zvláště ty z dálky nebo zády ke kameře, zůstaly ve filmu zachovány.
O přetáčky se postarala i váha
Květnová revoluce přerušila ateliérové práce, které zdaleka ještě nebyly hotové. Dotáčelo se až v srpnu 1945, kdy došlo i na exteriérové scény v pražské Podbabě a v Dejvicích. Několikaměsíční pauza se ale postarala i o kuriózní důvod k přetáčkám. Herec Vilém Pfeiffer (†75), který ve filmu hrál MUDr. Chrudimského, zhubnul během květnové revoluce o 8 kg. Nebylo možné, aby byl v jednom záběru plnější a v dalším pohublý. Pečlivý Frič proto přetočil všechny scény, ve kterých se Pfeiffer objevil ještě za okupace.