Článek
Seriál První republika se podle očekávání těší velkému zájmu televizních diváků. Ti, kteří vyznávají mýdlové opery říznuté špetkou detektivky a okořeněné duchařinou, si rozhodně přicházejí na své. Seriál veřejnoprávní televize ale ze židle nadzvedává historiky. Odborníci dílu vyčítají, že diváka rozhodně nevzdělává a neodhaluje mu všechny stránky života meziválečného Československa, neboť se obloukem vyhýbá historickému dění a zásadním událostem.
Naprostá manipulace s historií se ve velkém projevuje také v kostýmech, které jsou rozhodně základní složkou tohoto retro seriálu a důvodem, proč k seriálu každý pátek usedá přes milión diváků. Kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší-Horáčková se ani netají tím, že nekopíruje dobovou módu, ale naopak vytváří moderní kreace, které jsou módou první republiky jen lehce inspirované. „Míša pro mě vytvořila například kalhotovou sukni. Tenhle střih se objevil o mnoho let později, ale my to modernizujeme a dá se to snést. Samo to vytváří postavu, protože Magdaléna, kterou hraju, je moderní dívka a jde dopředu,“ hájí postoj autorky kostýmů představitelka jedné z hlavních postav Veronika Arichteva (38).
Ve finále divák získává velmi zkreslenou představu o tehdejším životě. V tehdejší době by žena vyšší a střední třídy například nikdy nevyšla do společnosti bez kloboučku a rukavic, my ale vidíme, že bez těchto doplňků se zde objevují všechny postavy, a dokonce nemají ani vlasy stažené do drdolu. Dále pak muži v té době stále ještě nosili náprsenky a vysoké škrobené límce a manžety sepnuté manžetovými knoflíky. Když potom vidíme Freddyho Valentu v přiléhavých kalhotách obepínajících zadek a vyštíhlené strečové košili, která jako by byla včera pořízena v aktuální kolekci oblíbeného španělského módního řetězce, tak nám nezbývá, než jen kroutit hlavou.
Byla chyba odklonit se od historických skutečností. Vždyť právě kostým je základní pomůckou herce. Herečka v korzetu nebo herec s vysokým límcem by získali zcela jiné držení těla, což by se odrazilo na reálnější prezentaci role. Máme jen málo příležitostí setkat se s originální a noblesní módou první republiky a je škoda, že seriál se jménem této historické epochy v názvu toto divákovi nepřináší.
A co na to autorka kostýmů? „Natáčíme výpravnou rodinnou ságu a ne docusoap. Veškeré věci, které se v seriálu objeví, podléhají této koncepci, u které připouštíme jistou stylizaci,“ objasňuje koncepci odívání kostýmní výtvarnice seriálu Michaela Hořejší – Horáčková.
„Na seriál se v průměru dívá milion tři sta tisíc diváků a jeho index spokojenosti je 8,8 (ve škále do deseti), což znamená, že jsou velmi spokojeni. Myslíme si, že tito diváci se rozhodně necítí podvedeni: nečekali historický exkurz, který jim nikdo nesliboval, ale příběh, který se, se sloganem láska, vražda, peníze, odehrává v první republice a podává i o ní jakoby mimoděk relevantní informace,“ doplnil kreativní producent seriálu Jan Štern.