Hlavní obsah
Článek

I letošní Vánoce si můžete zpříjemnit oblíbenou pohádkovou klasikou Obušku, z pytle ven! (1955), kterou uvidíte na Televizi Seznam 26. prosince v 18.45 hodin.

Lidovým hrdinou vyprávění je chudý, poctivý muzikant (Ladislav Pešek) se zlatým srdcem, který se podělí o poslední kousek chleba s neznámým stařečkem (František Smolík). Ten mu za odměnu věnuje kouzelný ubrousek, který prostírá na požádání, a zlatonosného oslíka. Jenže o tyto vzácné dary ho připraví chamtivý hostinský (Josef Beyvl). Muzikantovi naštěstí pomůže třetí stařečkův dar…

Režisér byl spjat hlavně s divadlem

Film natočil režisér Jaromír Pleskot, který své profesní aktivity spojoval především s divadlem. Jen v činohře Národního divadla, kde působil v letech 1957-1988, nastudoval téměř čtyřicet inscenací, v některých se objevil i jako herec. Soustředil se zejména na klasiku a nové zahraniční texty. V sezóně 1990-1991 zastával funkci ředitele pražského Divadla E. F. Buriana a režíroval pohostinsky i v řadě dalších pražských i mimopražských divadel.

„Ke komediantům jsem šel z přesvědčení, že má divadlo nějakou společenskou funkci a že taky může aspoň trošku přispět k polidštění člověka. Divadlo by mělo léčit,“ řekl Pleskot, který uspěl i jako filmový režisér. Ve své filmografii má kromě pohádky Obušku, z pytle ven! i oblíbenou dívčí podívanou Robinsonka (1956) či čapkovské životopisné drama Člověk proti zkáze (1989).

Scenárista Brdečka se nestačil divit

Scénář k pohádce napsal Jiří Brdečka, který je podepsán také pod slavnou westernovou parodií Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) nebo skvělou parodií na rodokapsy Adéla ještě nevečeřela (1977).

Podle Brdečkova scénáře měl mít film Obušku, z pytle ven! jen půlhodinovou stopáž. Scenárista pak nedokázal skrýt svůj údiv a rozhořčení, když se dozvěděl, že film má 70 minut. Režisér Pleskot přitom žádné nové scény nevymyslel, ty původní jen o něco protáhl.

Místo trpaslíka došlo na obušek

Chamtivého hostinského si měl vzít místo kouzelného obušku do parády malý a chytrý trpaslík. Animátor Karel Mann pak ale vytvořil obušek, se zřetelnější mimikou a grimasami, které jsou vidět hlavně ve scéně, kdy trestá lakomého krčmáře. Přestože na tuto scénu se všichni pokaždé těšíme, v době vzniku filmu kritika psala, že je příliš krutá a naturalistická.

Nejvděčnější filmová role

Představitel vykutáleného hospodského Josef Beyvl vstoupil na divadelní prkna již v dětském věku navzdory otcovu zákazu. Během svého hereckého zrání prošel 19 kočovnými společnostmi. Bezmála třicet let profesní kariéry pak strávil v Městských divadlech pražských, kde patřil k nejpopulárnějším hercům.

Svou polohu našel zejména v bodře komických úlohách, které podtrhovala jeho menší zavalitá postava. Ve filmu získával menší, ale přesto výrazné role odpovídající jeho naturelu. Hospodského šizuňka ztvárnil Beyvl naprosto nezapomenutelným způsobem a bezesporu jde o jeho nejznámější filmovou postavu.

2
fotky
Související témata:

Další články

Načítám