Článek
Jeden z nejsledovanějších českých tiktokerů influencer Jan Michálek se ještě donedávna pyšnil placenou spoluprací, díky níž vycestoval do Číny. Nyní si kvůli rozhodnutí spolupracovat s agenturou z komunistické země sype popel na hlavu. Stal se totiž součástí čínské propagandy, za což je terčem ostré kritiky i posměchu.
Je to pár týdnů, co se Honzi Michálek jako host podcastu Hype-Cast s nadšením rozpovídal o svém nedávném výletu do Číny. Netajil se tím, že cesta do asijské země byla součástí placené spolupráce, na kterou téměř bez váhání kývl, aniž by se předem informoval, o jakou nabídku se vlastně jedná. Vše jsem měl placené a ještě jsem dostal zaplaceno, jásal v rozhovoru. Nadšení ho ale rázem přešlo. Tahle „dovolená“ mu dnes nedá spát.
Ani po návratu z Číny přesně netušil, za jakým účelem ho agentura na návštěvu asijské země vlastně pozvala. „Letěl jsem tam, měl jsem vše placené a ještě jsem za to dostal peníze. Točili pro čínskou televizi o tom, jak já poznávám Čínu. Byl tam štáb asi deseti lidí, osmi kamer. Mluvil jsem s nimi česky, oni se mnou taky mluvili česky, tak polopatě. Já nevím, oni to točí do čínské televize nebo na čínský mediální web, asi pro Číňany, kteří se učí česky,“ vyprávěl. Velmi náhle přišly reakce, se kterými influencer zřejmě nepočítal.
„Shoř v pekle, komunistická lůzo,“ nebo „Tak ta část o Číně byla celkem komedie. To by možná chtělo nastudovat, proč by si asi Čína zvala influencera z Česka, aby pro místní režim točil videjka. Dobrá propaganda… a ty hloupý blb, co točí pro komunisty,“ objevuje se nyní pod Honziho příspěvky. Influencer čelí ostré kritice, ale i posměchu. Stal se totiž součástí čínské propagandy.
„Samozřejmě jsem netušil, že jde o propagandu, nikdy v životě bych se něčeho takového neúčastnil nebo bych tomu nedával jakkoli prostor. S kamarádem jsme prostě jen jeli procestovat a poznat další zemi,“ reaguje nyní pro web Heyfomo a brání se. Uznává, že roli sehrála jeho naivita a hloupost.
Zahraniční influencery Čína dlouhodobě využívá pro zlepšení své image. Jde o to, přetáhnout pozornost od témat, jako je porušování lidských práv, na jiná témata - například ve videích od influencerů vykreslit Čínu jako zemi s krásnou přírodou a dobrým jídlem.