Hlavní obsah
Článek

Staré pořekadlo praví, že „tchyně, pivo, uzený, nejlepší jsou studený“. Čím to, že tchyně na rozdíl od tchánů vzbuzují tolik posměchu a negativních reakcí? Psychologové na to kápli: tchyně se nedokážou oprostit od role mámy, a proto se mladým pletou do věcí, do kterých jim nic není.

Jenže není divu – na roli mámy jsou celý život zvyklé a dcera či syn zůstává jejich dítětem, i když už žije s někým jiným. Vlastně se chovají úplně přirozeně. O tom, co taková milující (a hodně roztržitá) tchyně dokáže natropit, vypráví také komedie Konečně sami, kterou v roce 1940 natočil režisér Miroslav Cikán (†65).

Tchyně na zabití

Novomanželé Marta a Petr Dvořákovi odjíždějí ihned po obřadu na svatební cestu do Benátek. Nevěstina bohatá ovdovělá matka Marta Hábová je nesmírně laskavá dáma, ovšem mladý pár si to kvůli dobrotě jejího srdce ještě pořádně užije. Novopečená tchyně je totiž zároveň mimořádně roztržitá.

Marta s Petrem jsou na hranicích vysazeni z vlaku, protože nepřihlásili k proclení věci, které jim nepozorovaně přibalila na cestu. A pak už se vrší malér nad malér a všechny způsobila roztržitost paní Hábové. Když to mezi novomanželi vře, pokusí se tchyně o smír a v dobrém úmyslu zalže Petrovi, že Marta je těhotná. Netuší ale, že mladí nebyli od svatby ani chvilku sami a rozvrat je dovršen rozvodem. Až po čase se od dcery dozví, že ke svatební noci nedošlo, a pochopí, co způsobila.

Do rolí novomanželů obsadil režisér Natašu Gollovou (†76) a Miroslava Homolu (†73), tchyni ztvárnila Růžena Nasková (†75), v dalších rolích se objevili mj. Jaroslav Marvan (†72), Jindřich Plachta (†52), Stanislav Neumann (†72), Theodor Pištěk (†65) a další známé herecké hvězdy.

Ideální filmová máma

Noblesní herečka Růžena Nasková byla podobně jako kolegyně Antonie Nedošinská (†65) ideálním předobrazem filmových maminek, tetiček a babiček. Zajímavé je, že i když Nasková byla šťastně vdaná bezmála 50 let, mateřství jí souzeno nebylo. Přesto byly všechny její postavy mateřské a láskyplné.

Na pomyslný vrchol herečku vystřelila postava starostlivé mámy ve filmu Kvočna (1937). Pamětníci si ji dnes vybaví nejspíš jako „teplákovou“ babičku Růženku Bártlovou z komedie Příklady táhnou (1939) nebo jako svéráznou tetu Bertu z další veselohry Tetička (1941).

Šaty od Mandlové

Svatební šaty, jež ve filmu Konečně sami oblékla Nataša Gollová, byly původně majetkem Adiny Mandlové (†81), která si je nechala zhotovit pro divadelní inscenaci Šest postav hledá autora. Z dochovaných snímků je však zřejmé, že je na jevišti nejspíš vůbec neoblékla.

Je známo, že tehdy si herečky musely kostýmy do divadelních her kupovat ze svého. Po derniéře Mandlová tyto krásné šaty odprodala vinohradskému divadlu za 2000 korun. A že by slušely i dnešním nevěstám! Jsou ušité ze smetanové krajkoviny z viskózového hedvábí, protkané zlatou nití, doplněné závojem s tylovými puntíky. A Nataša Gollová v nich vypadá opravdu nádherně. Dnes jsou šaty majetkem Národního muzea, které je nechalo zrestaurovat, a vypadají opět jako v době, kdy byly pořízeny.

Film Konečně sami byl poprvé uveden na Filmových žních ve Zlíně 3. července 1940. Jeho oficiální premiéra proběhla o dva dny později v kině Aleš na pražském Václavském náměstí, které filmoví fajnšmekři znali později jako kino Alfa. Bohužel, dnes už tento svatostánek dobrých filmů neexistuje.

3
fotky
Související témata:

Další články

Načítám