Hlavní obsah
Článek

K českým Vánocům patří Ježíšek, stromeček, koledy, kapr, vanilkové rohlíčky a samozřejmě i pohádky v televizi. A co by to bylo za Štědrý den, kdyby chyběla Princezna se zlatou hvězdou? Tentokrát ji budete moci sledovat od 16:20 na Televizi Seznam.

Klasická filmová pohádka, kterou v roce 1959 natočil Martin Frič, nepostrádá nic z toho, co má každá správná pohádka mít. Je tu půvabná princezna Lada, jejíž čelo zdobí zlatá hvězda, její otec, hodný, ale poněkud ustrašený vladař, zlý král Kazisvět, který vtrhne do království a žádá ruku princezny, moudrá chůva a spravedlivý princ Radovan. A také myší kožíšek, který skryje princezninu krásu při útěku z království.

Jako Trautenberk: to kyselo je moc kyselé…

Možná vás to překvapí, ale právě tato pohádka nebyla dobovým kritikům příliš po chuti. Tvrdili například, že je až moc barevná. Suchou nit nenechali ani na hereckých výkonech. Diváky to ale neodradilo a do kin se jich na ni přišlo podívat šest milionů. Mimořádnou oblibu si udržela dodnes a těší stále nové generace.

Lada dala přednost rodině

Představitelka Lady Marie Kyselková dělala původně konkurz na jednu z dalších princezen, protože titulní hrdinka už byla vybraná. Jenže Miriam Hynková, která ji měla hrát, vážně onemocněla, a tak nakonec padla volba právě na Kyselkovou. Sama herečka ze všeho nejraději vzpomínala na první scénu ze zámecké zahrady, ve které zalévala květinový záhon. Celá atmosféra jí přišla okouzlující – zcela určitě i proto, že se točilo v mimořádně fotogenickém prostředí zámku v Průhonicích, ke kterému přiléhá nádherný park.

Postava princezny Lady byla největší a vlastně i poslední rolí Marie Kyselkové. V době natáčení měla známost s hercem Petrem Haničincem, se kterým čekala syna Ondřeje. Její těhotenství se ale díky kostymérkám a šikovné kameře podařilo utajit. Po úspěchu pohádky dostávala půvabná modrooká plavovláska řadu nabídek k natáčení, ona ale dala přednost výchově malého syna a rodinnému životu.

Jiskra ne, přátelství ano

Mezi Ladou a princem Radovanem přeskočila jiskra na plátně, v soukromém životě ale nikoli, což se stalo například Aleně Vránové a Vladimíru Rážovi při natáčení Pyšné princezny (1952). Jak již bylo řečeno, Kyselková měla známost s Haničincem a představitel prince Josef Zíma byl tehdy krátce ženatý a během natáčení se mu navíc narodila dcera. Vztah obou hlavních hrdinů tak zůstal v ryze přátelské rovině. Zíma na kolegyni Kyselkovou vzpomíná rád a dodnes ji připomíná na svých koncertech filmovou písničkou Prstýnek něžný dala mi.

Kazisvětovi to s mečem nešlo

Mocichtivý král Kazisvět a jeho družina měli podle režisérova záměru symbolizovat nacistický režim. Prototyp germánského uchvatitele ztvárnil Martin Růžek na výbornou. Snad každému utkvěl také v hlavě jeho titul: Kazisvět VI., z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Jediné, s čím měl herec problém, byl meč. Jak známo, Kazisvět se ve finále utká s princem Radovanem v souboji, a herci proto předtím absolvovali trénink v šermu. Jenže Růžek držel v ruce zbraň poprvé v životě, a tak mu příprava trvala déle.

A ještě jedna zajímavost z natáčení: závěrečný polibek Radovana a Lady si prý prosadila Marie Kyselková. Původně měl totiž film končit přípitkem.